keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Epäonnistuneita mainoksia

Työmatkani varrella olen joutunut katselemaan samaa mainosta jo pidemmän aikaa. HKL:n eli Helsingin Kaupungin Liikenteen Matka rauhaa –kampanjajulisteessa seitsemänvuotias Luka toteaa Kiitos, kun juttelet muille metrossa”. Julisteesta tulee aina ristiriitainen olo. Voi Luka, etkä sinä tiedä, että suomalaiseen ”matka rauhaan” ei kuulu jutteleminen muille? Suomalaiset matkustajat asemoituvat julkisen liikenteen kulkuneuvoissa omalle istumapaikalleen, keskittyvät käsillä olevaan lehteen/kännykkään/kirjaan tai tuijottelevat passiivisesti ulos ikkunasta – jopa metrossa. Vain hullut – tai lapset – saattavat jutella tuntemattomille. Kuinka surullista, mutta niin karun totta.

Tältä näyttää helsinkiläinen hiljaisuus.
Samaisen työmatkareittini varrella sijaitsee myös Narinkkatorin Hiljaisuuden kappeli. Toukokuun lopussa avattu rakennus on Facebook-sivujensa mukaan ”paikka henkilökohtaiselle hiljentymiselle keskellä kiireisintä Helsinkiä”. Kappelin viereiseen aitaan onkin pystytetty sisäänkutsuva banneri tekstillä ”OTA SUUNTA KOHTI HILJAISUUTTA”. Surkuhupaisaksi tekstin tekee se, että kyseinen aita on viereisen rakennustyömaan. Siis aivan Hiljaisuuden kappelin vierellä myllerretään pois vanhaa asfalttia kaivinkonein ja rakennetaan uutta katukivetystä. Voin vain kuvitella minkälaisia ”hiljaisuuden ääniä” tästä syntyy. 

Mainosmiehen elämä on vaikeaa. Hänen pitäisi keksiä naseva mainoslause, joka tempaa kuluttajan mennessään ja saa tämän luottamaan tuotteeseen nyt ja ainiaan. Ei niin kuin Kotipizzan tv-sponsorimainos teki joskus kymmenen vuotta sitten. Kesken iltaelokuvan raaimman kohtauksen, juuri, kun jonkun rakas oli tapettu, äiti löytänyt lapsensa kuolleena tai lapsi koiransa hukutettuna, tv-ruutuun pärähti sponsorimainos: ”Nautinnon tarjoaa Kotipizza”. Siinä meni pitsat väärään kurkkuun useammin kuin yhden kerran. 

Viimeisin näkemäni epäonnistunut mainos oli Compeed-rakkolaastarin tv-mainos, jossa huippujulkkis Caroline Wozniacki poseeraa mannekiinina. Caroline Wozniacki… tiedäthän se maailman kuulu tennispelaaja..? Jos et ole hänestä kuullutkaan, et ole varmasti ainut. Onneksi sentään Caroline on kaunis ja pitkäsäärinen, joten rakkolaastareiden tehokkuus ei jää epäselväksi vaikkei sen, varmasti kalliiksi tullutta, mannekiiniä tuntisikaan.

Mainoksetonta juhannusta teille!

1 kommentti:

  1. En ole koskaan kiinnittänytkään huomiota näihin. Varmasti tarkkaan saa tehdä mainosten viimeistelytyöt ja muut, ettei virheitä tule. Ne kun ovat sitten kaikkien nähtävillä. Täytyykin alkaa kiinnittämään mainoksiin.

    VastaaPoista