Minkälainen on hyvä
johtaja? Tähänhän on helppo latoa adjektiiveja. Kannustava. Rehellinen. Avoin. Tasapuolinen.
Luottavainen. Työntekijöiden puolia pitävä. Jokainen tietää minkälaisen
esimiehen haluaisi – mutta kuinka sellainen ollaan, on eri asia.
Viimeisen 9 kuukauden ajan en ole ehtinyt kirjoittaa
Karamellimaailmaa niin paljon kuin olisin halunnut, koska opiskelen. Syyskuussa
aloitin opinnot Metropoliassa Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon medianomiksi.
Minusta tulee siis isona mediatuottaja. Nyt viimeiset 2 kuukautta olen käynyt
Johtajuus-kurssia, jonka ansioista olen ajatellut johtajuutta eri näkökulmasta.
Tässä siis jotain päässäni pyörineitä aatoksia.
Ihminen viihtyy työssään, jos häneen suhtaudutaan myönteisesti, hän
innostuu työstään, ihmissuhteet työssä ovat kohdillaan, hän saa työstä
merkitystä elämäänsä ja tuntee aikaansaamisen iloa.
Yllä mainitut ajatukset ovat omia muistiinpanojani Saku Tuomisen Työkirjasta, joka esiteltiin Johtajuus-kurssilla. Kun ihminen
viihtyy työssään, hän antaa täyden panostuksensa työnantajalle ja edistää tämän
menestymistä. Mitä sitten, jos työntekijä ei viihdy työssään? Ja mitä pitäisi
tehdä, jos esimerkiksi kehityskeskustelussa työntekijä kertoo ainoaksi
tavoitteekseen päästä eläkkeelle tai käytäväkeskusteluissa kritisoi jatkuvasti
johdon päätöksiä? Tällöinhän on selvää, että pidemmän päälle työntekijää ei
kiinnosta työssä kehittyminen, yhteiset tavoitteet tai yrityksen menestys. Onko
siitä haittaa?
Jukka Jalonen kirjoittaa Menestyksen
pelikirjassa (myös kurssilla esitelty) kutakuinkin seuraavasti: Joukkue
on osionsa summa. Se on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki. Toisin
sanoen, jos yksikin työntekijä latistaa työmotivaatiota tai -tehoa, se
vaikuttaa kaikkiin. Pahimmassa tapauksessa koko yrityksen potentiaali laskee.
Olisi siis tärkeää, että jokainen työorganisaation osa saataisiin motivoitua
mukaan. Jalonen kuvaa hyvää johtajuutta suurinpiirtein näin:
Hyvä johtaja saa ryhmän toimimaan ja valitsee oikeat tyypit oikeisiin rooleihin.
Hän antaa rajat ja arvostusta.
Ari Rämö sanoo lähes saman asian kirjassa Yksinkertaista johtamista arvostaen
tähän tyyliin:
Kannusta ja kehu. Arvostamalla päästään parempiin tuloksiin kuin
arvostelulla.
Yrityksen heikoinkin lenkki voidaan saada tuottamaan hyvää
tulosta, kun hänelle annetaan arvostusta. Ja ennen kaikkea hänet voidaan saada
viihtymään työssään. Tämä ei tarkoita sitä, että henkilöä pitäisi kehua joka
sähköpostin lähettämisestä tai töihin saapumisesta, vaan että häneen luotetaan,
häntä kuunnellaan, hänen parhaat puolensa tiedostetaan ja hänen mielipiteilleen
annetaan arvoa.
Teoriassahan tuo kuulostaa helpolta. Sen kun arvostat
työntekijöitäsi, niin olet hyvä johtaja. Mutta miten taiteilla vaikeasti
käsiteltävien työntekijöiden, yritysten tulostavoitteiden ja muuttuvien
strategioiden valtameressä? Miten selättää kiire, hankalat henkilökemiat ja epäselvät
työprosessit? Tai miten pitää pinna, kun alainen tulee kymmenettä kertaa
valittamaan samasta asiasta?
Tähän minulla on vain Gandhin opetuksiin perustuva ohjenuora
(Keshavan Nair, Johtamisen suuri haaste):
Johtaminen on
elämäntapa. Se vaatii rohkeutta, mutta rohkea elämä on elämisen arvoista.
Eikä pitkästä pinnastakaan ole haittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti