keskiviikko 15. tammikuuta 2020

Tips for business

Johtaminen ei ole helppoa. Tämän siitä olen oppinut:

1. Palaverista, jossa kukaan ei pidä muistiota, on yhtä monta muistikuvaa päätöksistä kuin on osallistujia.

2. Työntekijä, joka valittaa työssään, ei yritä aina mollata työnantajaansa, vaan tuoda esille kehityskohteita.

3. Joskus kuitenkin, kun työntekijä valittaa jatkuvasti kaikesta työssään, se ei johdukaan siitä, että työpaikka on huono - vaan siitä, että hän on väärässä työssä.

4. Luottamus ei synny siitä päättämällä, vaan sitä joko on tai ei. Jos et luota omiin alaisiisi, mieti johtuuko se itsestäsi vai muista.

5. Jos ei ole ohjetta, mikä on oikein, ei voi sanoa, että on tehnyt väärin.

6. Esimiesasemaa ei kannata käyttää palkintona hyvästä työtuloksesta, koska parhaat johtajat eivät aina ole niitä, jotka ovat hyviä omassa työssään.

7. Eivätkä hyvät puhujat ole aina hyviä työssään - vaan hyviä puheissaan.

8. Jos yritykselle on tärkeintä näyttää ulos ja sisäänpäin hyvältä, eikä epäkohdista voida puhua avoimesti, epäkohdat jäävät korjaamatta - ja lopulta se likaa yrityksen maineen.

9. Kaikkien vastuu on ei-kenenkään vastuu. Tämä pätee niin kahvihuoneen siisteyteen kuin työntekijätyytyväisyyden kasvattamiseen.

10. "Sä opit kyllä tänn ajan kanssa" ei ole perehdytysohjelma.

11. Organisaatiota, jota ei johdeta ja, jonka annetaan itseohjautua, päätyy moneen suuntaan.

12. Kaikki työntekijät eivät halua kehittää työtään. Osa haluaa vain tehdä työn, joka heille on määrätty. Hekin ovat tarpeellisia.

13. Mikäli joku ei tee niin kuin olisit toivonut, kerro se hänelle, kerro, miten toivoisit asian hoidettavan ja anna mahdollisuus tehdä seuraavalla kerralla toisin. Kollegat ja alaiset eivät ole ajatuksenlukijoita.

14. Organisaatio, joka ei uskalla epäonnistua, ei ikinä opi ja kehity.

15. Usein kehu ja kiitos motivoi ihmisiä parempiin tuloksiin kuin raha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti