tiistai 20. kesäkuuta 2017

Excuses for bad behavior

Tapahtui tosielämässä:

Nainen tarrautui varattuun mieheen, koska omassa elämässä oli ongelmia.
Mies rikkoi lupauksensa, koska kolmas osapuoli pyysi.
Nainen tiuski, koska oli väsynyt.
Nainen loukkasi toista naista, koska oli kännissä.
Mies ei saapunut sovittuun tapaamiseen, koska oli kiire.
Mies ei kertonut totuutta, koska ei halunnut loukata.
Nainen valehteli, koska puoliso olisi suuttunut.
Mies raivosi, koska toinen ihminen ei tehnyt niin kuin hän pyysi.



Tunnistatko itsesi?

On ihan hemmetin helppoa käyttäytyä huonosti. Varsinkin, jos sille saa perusteltua hyvän tekosyyn. Kuinka moni onkaan vedonnut kiireeseen, alkoholiin, väsymykseen, toisen osapuolen käytökseen tai huonoihin olosuhteisiin kohdellessaan toista osapuolta väärin? Ihan varmasti meistä joka ikinen. Kuinka moni on silti tiennyt tekevänsä väärin...

Raivosin puhelimeen. Olin väsynyt ja kyllästynyt kuulemaan selityksiä ja kaikki se turhautuminen pääsi raakoina sanoina ulos suusta. Siis minä! Minä, joka yritän aina kyllästymiseen asti nähdä asioiden positiivisen puolen. Minä, joka riitatilanteessa vetäydyn taka-alalle, koska en jaksa riidellä. Minä, joka aikaisemmissa suhteissa hukuin sellaiseen määrään tunteenpurkauksia, etten jaksa enää provosoitua. Jälkikäteen mietin, mitä ihmettä tapahtui. Miten minä niin muutuin?

Väsymys vähentää vastoinkäymisten sietämistä. Nälkä saa ihmiset kärttyisiksi. Kiire aiheuttaa unohtelua ja alkoholi vähentää ihmisen estoja. Mutta mikään näistä ei saa ihmistä tekemään mitään, mitä hän ei haluisi tehdä. Todellisuudessa nälkä, väsymys, kiire ja alkoholi paljastavat ihmisen todelliset tunteet, prioriteetit ja pelot.

Minä raivosin, koska olin olin loukkaantunut siitä, miten minua oli kuukausien ajan kohdeltu. Olin vihainen, koska jälleen kerran lupaukset minulle rikottiin. Huusin, koska pelkäsin, että menetän jotain tärkeää ja koska en hallinnut elämääni, johon toinen ihminen määritti aikataulut.

Tarinat voi kertoa myös toisinkin:
Nainen tarrautui varattuun mieheen, koska pelkäsi jäävänsä yksin.
Mies rikkoi lupauksensa, koska ei halunnut menettää kolmannen osapuolen luottamusta.
Nainen tiuski, koska oli loukkaantunut ja epävarma.
Nainen loukkasi toista naista, koska halusi kertoa karun totuuden.
Mies ei saapunut sovittuun tapaamiseen, koska ei halunnut ajatella vaikeaa asiaa.
Mies ei kertonut totuutta, koska ei tiennyt, mitä siitä seuraisi.
Nainen valehteli, koska pelkäsi menettävänsä jotain tärkeätä.
Mies raivosi, koska tunsi syyllisyyttä.

Oli tarina mikä tahansa, omien tekojen takana on pystyttävä seisomaan - eikä verhoutua tekosyihin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti